17 oktober 2014

Onlangs kreeg ik lucht van de Fiets-app: een handigheidje van de overheid en enkele partners om jongeren bewuster te maken van de risico’s van smartphonegebruik in het verkeer. Hoe minder je je mobiel tijdens het fietsen gebruikt, hoe meer punten je ontvangen. En van punten komen prijzen. Beloningsgedrag in een leuk, licht jasje. Werkt dat?

Een campagne tegen smartphonegebruik op de fiets

De overheid is dus een campagne gestart, in samenwerking met o.a. de provincies, gemeenten, politie, maatschappelijke organisaties en aantal telecom-providers, onder het motto 'aandacht op de weg'. Onderdeel van de campagne is het ontwikkelen van een app voor naar-school-fietsende-jongeren van 12 tot 21 jaar: de Fietsmodus app. Door ondersteuning van tv- en radiocommercials en mottoborden langs de weg worden verkeersdeelnemers gewezen op de risico’s van het gebruik van een smartphone in het verkeer en bieden zij veilige alternatieven. Daarnaast worden digitale kanalen ingezet zoals websites, een online game, YouTube en Facebook. De telecomproviders zetten samen hun eigen kanalen in om de campagne onder de aandacht te brengen bij hun klanten. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de campagne met acties in het land voor respectievelijk automobilisten en fietsers, en de Nationale Politie let extra op het handsfreegebruik van de smartphone in het verkeer.

‘Wat voor prijs kan ik winnen?’

Ik vroeg een paar knapen van bijna 10 jaar (waaronder zoonlief) wat ze van ’t idee vonden. Ze realiseerden zich meteen dat de reden van deze app de vele ongelukken in ’t verkeer is. Ik heb ze in vogelvlucht uitgelegd wat de bedoeling is, maar meteen vroegen de heren wat je dan voor prijs kon winnen. ‘Bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets’, antwoorde ik opgetogen. Schouderophalend gingen ze weer verder met vissen. Te jong nog, deze jongens hebben hier in Boekelo nog geen mobiel. Dus het spreekt niet zo tot de verbeelding.

Onderzoek van PanelWizard

Ik denk aan mijn buurmeisje van 16. Ik gok dat zij flink appt op de fiets Maar of zij warmloopt voor een t-shirt, bioscoopkaartje of nieuwe fiets? Ik vrees niet dat zij hiervoor haar mobiel in de tas laat. En ook haar vriendinnen doen dat niet is mijn inschatting. N=5 heeft de campagne bedacht. Het reclamebureau heeft onderzoek gedaan onder de focusgroepen: ‘Onderzoek van PanelWizard toont aan dat maar liefst 78,1% van de 12- tot 21-jarigen bereid is zijn of haar telefoon 2 uur niet te gebruiken tijdens het fietsen om voor één van de cadeaus te sparen’. Okay, het is dus onderzocht. Dan zal het waar zijn. Toch?

Herhaling is de kracht

Mijn visie is dat dit een goede campagne kan zijn. Herhaling bij de primaire en secundaire doelgroepen (kinderen resp. ouders en leerkrachten) is gewaarborgd en ook de media springt in op deze publiekscampagne. Dat is vaak de sleutel tot succes bij ouders, leerkrachten en kinderen. En een positieve benadering blijkt beter te werken bij deze doelgroep, dan afschrikwekkende beelden. Hier komt namelijk een zogenaamde third party-factor bij kijken. Een artikel op OudersOnline legt uit dat kinderen dan denken: "zúlke erge dingen, die overkomen alleen anderen en niet mij." Uiteindelijk vindt er dan geen gedragsverandering bij de doelgroep plaats, terwijl deze campagne daar natuurlijk wel op stuurt.

Maar zijn de prijzen leuk genoeg om je smartphone in te jaszak te laten zitten? Ik betwijfel het. Zeker bij pubers. Daar zou ik toch nog wel even aan sleutelen. Ik ben benieuwd naar jullie mening: wat vinden jullie van deze fietsapp? Ik hoor het graag!

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.