9 juli 2012

Als ondernemer is het raadzaam bij tijd en wijle eens goed naar uw bedrijfsidentiteit te kijken. Klopt het allemaal nog met wie u wilt zijn? Wellicht bent u uit uw jasje gegroeid of houd u eenvoudigweg niet meer van blauw. Het kan ook zijn dat uw bedrijf -gezien de concurrentie- krachtiger en slagvaardiger moet worden. Of dat u zich meer moet richten op een andere branche.

We gaan naar het jaar 2050.  Klinkt mooi, vindt u niet? Staat ook mooi die twee ronde getallen. Stel u zich het volgende eens voor: u, als ondernemer, bent dan nog eigenaar van uw bedrijf. Loop eens naar die denkbeeldige toekomst en ga eens op die stoel zitten. Neem even de tijd u in te beelden hoe de vlag er dan voor staat. U heeft uw koralen jubileum al gevierd, wellicht ook al uw gouden of diamanten bedrijfsjubileum. Hoe kijkt u nu naar uw bedrijf anno 2012? Wat zou u zichzelf adviseren, met alle wijsheid, ervaring en economisch terugkerende golfbewegingen die u in 2050 heeft? Welke strategie moet genomen worden nu u weet hoe de toekomst voelt?

Zitten op de stoel van de toekomst kan heel verhelderend werken. ’t Kan soms een prachtige spiegel zijn voor uw bedrijf, maar ook voor u zelf. En weet u, ik was daar in 2055. En ik moet zeggen, mij beviel die stoel wel. Ik zat bij het raam, 90 jaar oud was ik. Ik keek naar buiten en kon tevreden terugkijken op mijn leven. Ik had iets nagelaten in  de wereld. Ik keek naar de andere kant van de keuken. Daar zat Joukje alias Tinksels. Ik zag mezelf zitten daar. Toen was m’n beeld weg en liep Tinksels anno 2012 weg. Aan het werk. Ik wist wat me te doen stond en dat ik op de goeie weg loop, met prachtige ambities die ik ga verwezenlijken. Ik houd niet alleen meer van creativiteit, taarten maken en gezelligheid, maar ook van stevigheid, power en zekerheid.


Uw reactie