23 januari 2013

Winterse taferelen, glanzende ijsvloertjes, witte landschappen en joelende kinderen. Sjagerijnige winterhaters, struikelende ouderen en op hakken wiebelende waaghalzen. Het hoort allemaal bij deze tijd van het jaar. Ik wil juist nu graag met u delen dat mij iets heel hoog zit, behalve mijn shawl om me warm te houden. Zelfs hier in het oosten van het land wordt mij gevraagd: ‘En, gaat de Elfstedentocht nog door’? Dit verbaast mij enigszins. Ten eerste, ik ben geen familie van rayonhoofd Hylkema en heb dus geen ‘inside information’. Ten tweede, niet elke Fries weet het antwoord op deze mysterieuze vraag, dat weet enkel de Elfstedencommissie. En ten derde. HOE KOMT U ER IN HEMELSNAAM BIJ DAT ER SPRAKE ZOU KUNNEN ZIJN DAT DE TOCHT DER TOCHTEN GEREDEN WORDT??

Een mediahetze

Excuus voor deze schreeuwerige letters. Maar ik, mediagebruiker op zakelijk en privé vlak sta op het punt de media de boycotten. Neem nu Radio 2. In één van de middagprogramma’s werd de vraag gesteld over het zogenaamde E-woord. Hoe kun je als media toch de hype rondom de Elfstedentocht gebruiken als haakje voor eigen publiciteit én het willen laten lijken dat je dat juist niet doet?
Persoonlijk vind ik dat de media de hele mysterieuze sfeer en het unieke aan de Elfstedentocht zo langzamerhand enorm aan het verknoeien is. Een ware mediahetze. Het is net zoiets als stenen op het ijs gooien. De media maakt ons allemaal hartstikke opgefokt om steeds maar het E-woord aan te halen als publiciteitshaakje. Maar als ze zo doorgaat, is iedereen straks helemaal klaar met die tocht! Excuus bij voorbaat dat ik hier een blog over schrijf en dus mijn eigen publiciteitshaakje uitgooi, maar het moet toch eens gezegd worden?
Ik weet als nieuwsmaker voor bedrijven als geen ander dat de media je kan maken én breken. Ik probeer op verschillende manieren, vooral door free publicity, positieve aandacht te krijgen voor mijn klanten. Het is immers een spel van halen en brengen. Maar het moet nieuwswaardig zijn, dat is het criterium wat ik erg hoog heb staan voor nieuws. En ik vind dat de media dat ook als criterium moet gebruiken.
Stel je toch eens voor, dat iedereen klaar is met de tocht en de media beu is. Dan zal het rustig in Ljouwert zijn, veel minder publiek op de Bonkefeart staan en het winkelend publiek gewoon doorlopen over de waterpoort in Snits. Kunnen de schaatsers gewoon lekker schaatsen. Want dat is toch zo lekker!

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.