20 februari 2012

Ik wil eerst graag vooropstellen dat ik geen carnavalsvierder ben. Geweldig om naar te kijken, al die uitgedoste mensen en die prachtige praalwagens, maar ‘no way’ dat ik me zo ga uitdossen. 't Zal mijn nuchterheid wel zijn..  Maar goed, het is maandagavond nu en er prijken online alweer veel after-carnavalsberichten en -foto's. Sommige zijn echt schattig om te zien of geweldig om te lezen, maar je hebt ze er ook tussen, die ronduit beschamend zijn vind ik. Niet voor dat moment zelf, toen was het waarschijnlijk erg gezellig, maar volgens mij denkt niet iedereen tijdens het posten dat het je online profiel behoorlijk in de kreukels kán helpen.

Bedrijven steken veel moeite in het verbeteren of onderhouden van hun bedrijfsmerk. Waarom zou u niet hetzelfde doen? Bij personal branding behandelt u uw persoonlijke imago als een merk. Iedereen -klanten, collega's, leidinggevenden of werkgevers- kan op internet zoeken naar informatie over u. Gebruik deze kennis in uw voordeel, werk aan uw online imago en zorg ervoor dat de online zoekresultaten in uw voordeel werken.

Een site als Facebook is vooral bedoeld om een persoonlijke netwerk te onderhouden. Niemand verwacht dan ook dat hier alleen maar foto’s of berichten opstaan waar u serieus en altijd even representatief naar voren komt. Bedenk alleen wel dat een profiel vol gekke foto’s, of een lidmaatschap van een groep als ‘Ik verslaap me elke dag voor m’n werk’ een niet al te rooskleurig beeld achterlaten. Denk daaraan bij het bewerken van uw profiel. Het kan ook heel positief werken als u persoonlijke foto's of berichten online zet. Het laat ook zien wie u als persoon bent en dat kan uw imago natuurlijk ook positief beïnvloeden. En u bent eigenaar van het merk 'ik'.  Alaaf! (ahum.. klinkt raar uit de mond van een Friezin)


Uw reactie