8 oktober 2013

Innoveren in tijden van crisis of recessie lijkt haaks op vele ondernemersgeesten te staan. Immers, innovatie kost geld, is de meest gangbare gedachte van veel entrepreneurs. In dit blog leg ik uit dat innoveren tijdens een crisis juist slim is. Het is een must, juist nu in tijden van recessie.

Innoveren is de sleutel

Bij een brainstorm van één van mijn Gave Dingen Doen-sessies vroeg de klant naar slimme ideeën om zijn product (beter) in de markt te zetten. Met een groep van ruim 20 man konden we in 45 minuten een reeks geweldige innovatieve ideeën bedenken voor deze ondernemer. Zodat hij na uitkristallisering verder kon met zijn product, in het kort gezegd. De slimme innovaties zijn naast radicale, grote en strategische innovaties de beste manier om productie of marktaandeel in de markt te verhogen. Het is de snelste manier, dat spreekt voor zich, juist als bedrijven gas moeten geven om hun dienst of product beter aan de man of vrouw te brengen. Voorbeelden van radicale innovaties zijn de auto, tv en de MRI-scan bijvoorbeeld. Zij hebben totaal nieuwe markten gecreëerd en oefenen grote invloed uit op ons gedrag in de samenleving. Een voorbeeld voor een grote innovatie bijvoorbeeld is de hybride auto. Die zorgde voor een heel nieuw segment in de automarkt. De opkomst van supermarktketens als Aldi en Lidl zijn voorbeelden van strategische innovaties. Het businessmodel van de bestaande supermarktformule wordt in feite geïnnoveerd. Maar is het de beste manier om tijdens een recessie met kop en schouders boven de rest uit te steken?

Mijn voorkeur, persoonlijk, gaat uit naar de slimme innovatie. Omdat via deze out-of-the-box manier met een hele andere blik wordt gekeken om je product of dienst te vermarkten. Wanneer met deze slimme innovaties in korte tijd én met regelmaat de markt wordt betreden, krijgt uw merk ook nog eens flink de aandacht die het verdient. Dus adviseer ik om op frequente manier de snelle innovaties te introduceren. Telkens weer creëert u zo voor uw product of dienst meerwaarde.

Maar hoe komt u nu aan die slimme innovaties die bijzonder, opvallend en succesvol zijn? Juist, door eens met z’n allen rond de tafel te gaan staan. Niet zitten, staan geeft meer energie. Dat creatief brainstormen doe ik regelmatig aan de hand van constructieve technieken zodat u net even wat anders tegen uw dienst of product aankijkt. En dan vooral door de ogen van de doelgroep.

Maar pas op: innovatie is in veel organisaties vaak een vies woord. De smaak brengt vaak vertraging, politieke spelletjes en  bureaucratie teweeg. En dat is jammer, want het ego speelt dan vaak de verstorende rol. In goede tijdens is de noodzaak tot innoveren vaak niet urgent, maar juist in tijden van crisis of recessie is deze groot. Gelukkig is uit onderzoek gebleken dat in tijden van recessie of crisis mensen vaak een meer open mind hebben: klaar om slimme ideeën of innovaties gemakkelijker tot zich te nemen. Ik nodig mezelf graag eens uit om staand te brainstormen met u en zo innovatieve stappen te kunnen zetten!

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.