18 december 2015

Het dagelijks gebruik van Instagram in Nederland is het afgelopen jaar met 35 procent gestegen. Dat is enorm! Het kanaal is erg populair onder jongeren, zij volgen celebreties, vormen communities rondom onderwerpen die ze interessant vinden en hebben contact met elkaar via hashtags en de DM-functie. Naast fashion en sport doen de onderwerpen food en travel het goed. Je weet dat jongeren veel selfies maken: op Instagram meer dan 235 miljoen foto’s getagd met de hashtag #selfie. Wil je groot worden op Instagram, dan moet je een heel gaaf beroep hebben, zelf heel bijzonder zijn of een prachtige en duidelijke fotofeed hebben, waarbij je in oogopslag ziet waar het over gaat. Lees je mee in dit blog?

400 miljoen gebruikers wereldwijd
Er zijn wereldwijd 400 miljoen gebruikers, ten opzichte van 300 miljoen vorig jaar. In Nederland zijn er meer dan 2 miljoen gebruikers, waarvan een miljoen dagelijks inlogt. De officiële Newcom-stats (pdf) van mei 2015 geven aan dat 1,8 miljoen Nederlanders gebruik maken van Instagram, waarvan 722.000 dagelijks.

In Nederland is het gebruik als volgt verdeeld:

  • 15 -19 jaar: 50 procent
  • 20 – 39 jaar: 24 procent
  • 40 – 69 jaar: 8 procent

Die laatste groep is in het afgelopen jaar verdubbeld qua gebruikers, daar zit dus de grootste groei.
Het effect hiervan is dat jongeren Instagram minder gebruiken om met elkaar te communiceren. Daarentegen zoeken ze elkaar op andere manieren op, bijvoorbeeld met eigen tags en via DM (direct message)-functie.

Welke onderwerpen?
De populairste categorieën zijn fashion en sport. Fashionbloggers groeien niet op hun blog, maar wel op Instagram. Hetzelfde geldt voor fashion magazines. Sport en met name voetbal, voetbalclubs en sporters zijn erg populair en hebben veel volgers en interactiviteit: denk aan 433, Messi, Ajax, FC Barcelona en Real Madrid, maar ook de NBA (basketbal) is erg populair met unieke content.

Hoe gedragen jongeren zich?
Tieners vertonen andere betrokkenheid bij foto’s dan volwassenen: ze liken alles van elkaar. Vrienden zijn betekent dat je alles wat de ander doet leuk vindt, ook al vind je de foto niet echt mooi. Veel jongeren hebben maar een paar foto’s op hun account staan: ze verwijderen de meeste na een tijdje, zomaar, of omdat ze niet genoeg likes krijgen. Ze hebben geen problemen met gesponsorde content van hun idolen, want gesponsorde foto’s krijgen net zoveel likes als de andere content.

Op Instagram zijn communities ‘booming’, zoals de travellers, de fashionista’s,  de fitgirls en de sneakerfreakers. Ze hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags. Ze zijn niet alleen via Instagram betrokken bij het onderwerp, maar doen er ook in het ‘echte leven’ iets mee.

Influencers
De meest gevolgde accounts zijn die van celebreties, sporters en modellen. Nederlandse fashionblogger Negin Mirsalehi is groot geworden dankzij Instagram en voetballer Demy de Zeeuw zette drie van de tien populairste Instagram merken neer met 433 (voetbalvideo’s)BALR (fashion brand) en Wannahaves (luxury goods). YouTubers hebben allemaal een Instagram-kanaal waar ze dagelijks bijna realtime contact kunnen hebben met hun YouTube-abonnees. Iets wat niet kan op YouTube zelf.

Opvallend is dat de meesten evenveel Instagram-volgers als YouTube-abonnees hebben. Vermoedelijk zijn alle YouTube-abonnees hen ook op Instagram gaan volgen. Kinder- en tienertelevisieprogramma’s als Brugklas tv, Zapp en Jill op tv hard op Instagram. Waarschijnlijk zien deze programma’s Instagram nu pas als belangrijk kanaal.

Merken
De populairste merken zijn modemerken als Forever21, Chanel, Dior, Zara, Topshop en H&M, de high en low end fashionbrands. Naast Nike is Starbucks één van de populairste merken op Instagram omdat veel mensen hun koffie fotograferen en posten. Starbucks maakt gebruik van specifieke en eigen hashtags als #glutenfree #whereintheworld en #coffeelove.

Retailer Nordstrom (de Bijenkorf van de Verenigde Staten) heeft verschillende accounts: Nordstrom, Nordstrommen (mannen) en Nordstromrack, waar ze foto’s posten van fans. Op Instagram zijn focus en een helder concept essentieel. Daarom kiezen steeds meer brede merken voor meerdere accounts.

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.