25 juni 2013

Hoe kun je met alledaagse bedrijfsactiviteiten en slinkende budgetten toch heel veel mensen bereiken om uw boodschap over te brengen, media aandacht te krijgen én naamsbekendheid op te bouwen? Want dat is toch wat elk bedrijf wil? Het sleutelwoord hierbij is nieuws. Begin met een flinke scheut intern zoekwerk. Kijk hiervoor eens in de bureaulades, praat met collega’s en lees onderzoeksverslagen en jaarplannen goed door. Doe hier een flinke druppel strategie bij. Kijk goed, wat nu ontstaat is het begin van een prachtige planning met allerlei nieuwswaardigheden over uw bedrijf, product of dienst. Het klinkt eenvoudig, dit recept voor nieuwsmakerij en media aandacht, maar hoe realiseert  u dit?

Media aandacht

Het gaat om 7 stappen in het nieuwsmaakproces voor media aandacht:

  1. Nieuws herkennen: geloof me, veel is nieuws!
  2. Observeer, integreer & inventariseer
  3. Strategie bepalen
  4. Publiciteitsplan maken
  5. Uitvoering van je publiciteitsplan
  6. Bedien de media
  7. Inzicht in het mediaresultaat

Met een beetje creativiteit kun je ook zelf nieuws maken met media aandacht als resultaat. Neem nu een voorbeeld in deze eeuwigdurende herfstachtige zomertijd. Een ondernemer vroeg me of de stijgende boekingen van vakanties van zijn reisorganisatie nieuwswaardig waren. Op zich is dit hartstikke nieuwswaardig, maar je kunt je eigen nieuws ook koppelen aan de actualiteit. Da's nog mooier! Ingrediënten zijn woorden als crisis, zomervakantie 2013 en er-even-tussenuit. Onlangs zijn diverse nieuwsberichten over teruglopende boekingen van reisorganisaties in het nieuws geweest. Voor de ondernemer in kwestie een uitgelezen kans om zijn bedrijf in de publiciteit te brengen en media aandacht te krijgen. Juist in deze tijd! Hij mag trots op zijn dienst zijn, want blijkbaar is dit echt goed. Mensen boeken wél bij hem. Je kunt dus eenvoudigweg een kruiwagen zoeken waarmee je je eigen nieuws net even wat verder de media in brengt. Mooi toch?

Tinksels ondersteunt kleine én grote bedrijven tijdens dit nieuwsmaakproces om meer media aandacht te krijgen met haar eigen Nieuwsmanager. Geïnteresseerd? Neem dan contact op. Maar ik ben eigenlijk veel benieuwder naar het nieuws waarmee ú scoort. Laat u het me even weten?

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.