12 februari 2013

Afgelopen donderdag mocht ik voor de loodzware lens van fotograaf Indra Simons van Isifotografie plaatsnemen. Ik vond het na bijna vijf jaar wel eens tijd worden voor een professionele zakelijke fotoserie. Maar ook omdat ik en mijn bedrijf aan de tijd onderhevig zijn. Ik heb het niet over mijn eventuele huidveranderingen, maar de tijd is van invloed op het karakter van mijn Tinksels. Het kompas is van richting veranderd en er ontspruiten nieuwe ideeën voor nieuwe markten. “Tijd heeft raad gegeven”, zei Indra toen ze maar doorklikte terwijl ze met haar high heeled-boots bijna in de met bladeren bedekte bosgrond zakte. Dat was de grens voor haar, die weggezakte schoenen. Maar dat terzijde. Dit gaat over online profilering.

Metafoor: online profilering

Ik vind dit een mooie metafoor voor de ontwikkeling die je als organisatie doormaakt, natuurlijk gestuurd door je toekomstvisie en doelstellingen. Wie wil je zijn en wat wil je uitstralen als je doelgroep naar je kijkt en luistert? Welke boodschap wil je overbrengen? Stiekem vink ik altijd een soort checklist af als ik in gesprek ben met een potentiële klant. Dat is een soort tic van mij. Daar staan dan de volgende aanvinkmogelijkheden op: Gedrag en mentaliteit van de medewerkers, uitstraling van de bedrijfslocatie, free publicity, beeldmateriaal, bejegening en natuurlijk social media en de corporate website. Vaak staan de vinkjes niet in dezelfde categorie en dus mijlenver uit elkaar, als je het hebt over de vertaling van de bedrijfsidentiteit naar het imago. Kijk nu eens naar de foto’s die veel medewerkers op hun social mediaprofielen plaatsen. Digitale identiteit dus, dat is waar we over praten. Wijndrinkende, bierglasklinkende en carnavaleske olijkerds sieren het beeld. Hartstikke gezellig, maar een passende profilering van jouw als ambassadeur van de organisatie? Momenteel geef ik trainingen social media & online profilering. Ik mag tientallen Facebook- en Twitterprofielen doorspitten om interessants weetjes te vinden over de cursisten waarmee ik ze kan confronteren. Onbewuste online profilering is de belangrijkste conclusie van mij. Iedereen heeft namelijk wel degelijk invloed op je profilering en imago. Dus weet wie je wilt zijn, werk dit uit in al je communicatie-uitingen en laat als kroon op je werk, mooie foto's maken. Doe dat professioneel en zakelijk, dus niet tijdens de carnavalsperiode. Want wil jij echt diegene zijn die op de foto staat?

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.