2 november 2012

Lang geleden, toen  communicatieafdelingen nog een vastomlijnd beleid hadden over wie wel en niet met de pers mocht praten, was er veel duidelijk. Alleen de persvoorlichter of de directie mocht zich positief (of negatief) uitlaten over het wel en wee van De Organisatie. Er kwam een persprotocol en medewerkers werden geacht enkel hun werk te doen. En dat deden ze braaf. Oké, op verjaardagen vertelde je wel spannende verhalen over de soaps of saaiheid binnen De Organisatie.

Is de komst van social media dan de ommekeer geworden? We vertellen en masse wat we doen op ons werk, met wie en of we het leuk vinden.  We delen foto’s, projecten en succes heel gemakkelijk op facebook en twitter. En hoera! Wat zou de gemiddelde doorsnee communicatiemanager of directeur daar toch blij mee moeten zijn. Ongevraagd worden medewerkers en klanten een soort superpromotors voor De Organisatie. Maar ach en wee, we zijn toch soms nog enorm angstig. Ik heb het regelmatig meegemaakt bij de bedrijven die ik ondersteunde en begeleide in communicatievraagstukken. Er moeten REGELS komen voor social media, er mag NIET getwittert worden onder werktijd en nog steeds wordt angstvallig afstand genomen van een helder en duidelijk socialmediabeleid. Laat staan het aangaan van dialoog. De corporate communicatie en vaak ook een vastgeroest managementteam met veelal ouderwetse en oudere leden is eigenlijk alleen maar een obstakel in het aangaan van dialoog tussen je doelgroep. Wat de boer niet kent….

Ik pleit voor frisheid in organisaties. Trek de boel uit het slop! Durf eens te springen en waag je in de realistische wereld. Want dat is het, als je niet meegaat op die trein van NU en straks, ben je veel te laat. Maar voor veel van die vaak wat oudere MT-leden en directies en andere ego’s is het eigenlijk heel erg eng.  Ze lijken sterk en stevig, stoer van karakter, maar ondertussen zou ik zo graag willen dat ze zich eens kwetsbaar opstellen en profiteren van de hulp en ideeën die hen aangeboden wordt.

Vaak ligt die hulp al heel dicht bij hen: de medewerkers zelf zijn vaak SUPEPROMOTORS van de organisatie. Als je met hen in dialoog gaat, kunnen zij De Organisatie klaarmaken voor straks. Corporate Communicatie zou meer van onderaf opgebouwd moeten worden en minder angstvallig met beleidsdocumenten en grote marketingplannen bijeengehouden moeten worden.

Ik adviseer medewerkers juist te faciliteren in het gebruik van social media. Stel geen regels op, maar vertel medewerkers wat de kaders zijn voor gebruik van social media. Niet om mensen te dwingen, maar juist om ze een gevoel van veiligheid te geven. Zo kun je ze klaarstomen voor het dialoog en het superpromotorschap.

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.