24 september 2013

De rokken worden weer langer, zekerheid, veiligheid, cocooning en gezamenlijkheid: het staat allemaal weer bovenaan de agenda, van ons allemaal, maar ook van uw klanten. Zeker na 18 september toen onze nieuwe Koning de troonrede voor het nieuwe jaar aankondigde; het wordt er niet beter op. Maar schouders eronder, we gaan natuurlijk wel aan de slag om deze crisis, recessie of hoe je het ook maar wilt noemen, het hoofd te bieden. In dit eerste blog van een reeks van meer geef ik tips en trics op ondanks de moeilijke tijden toch het hoofd boven water te houden. Met marketing en communicatie!

Verbondenheid

Als de economie verandert, doen uw klanten dat ook. Kent u het huidige, nieuwe gedrag van uw klant? Misschien dacht u hem of haar te kennen, maar die kennis is ineens achterhaald. De prioriteit van wat klanten belangrijk vinden, is nu ineens anders. Hoe waardevol is het niet als uw accountteam eens een middagje gaat brainstormen over de vraag ‘wat is er bij onze klanten veranderd?’ om vervolgens te kijken welke oplossingen uw bedrijf kan bieden? Ik denk heel groot!

Minder uitbundig?
Niet alleen de invulling van diensten zou wellicht aangepast moeten worden, ook uw merkwaarden mogen wel eens verfrist worden. Wellicht sluiten ze niet meer aan bij de huidige tijdgeest. Uitbundigheid kan plaats maken voor iets meer ingetogenheid en betrouwbaarheid, lef voor zekerheid en rust. Maar let op: het is natuurlijk niet de bedoeling dat somberheid de klok slaat nu! Juist nu willen mensen verbondenheid en vermaak, weliswaar in een iets afgezwakte vorm. Klanten zullen gewoon iets rationeler zijn.

Positiviteit
In tijden van crisis of recessie lijkt het of negativiteit de boventoon voert. Dat is in feite ook wel zo, maar mensen willen graag compenseren met meer positieve geluiden. Merken en bedrijven met regelmatige positieve geluiden kunnen dan ook rekenen op meer sympathie. Warmte, cocooning, huislijkheid, zekerheid, veiligheid, betrouwbaarheid zijn nu juist zaken die we nodig hebben. Ook uw klant! Natuurlijk raken niet alle doelgroepen onder de indruk van de recessie of crisis. Pubers en jongeren bijvoorbeeld worden minder geraakt dan bijvoorbeeld gezinnen met kinderen. Maar bijna iedereen zal zich meten aan de nieuwe soberheid. Ook al is het alleen al uit solidariteit, duurzaamheid of realiteitsbesef.

Reconnect
Geen enkele klant is dus hetzelfde in deze moeilijke tijd. Wat staat u dus te doen? Reconnect met uw klant. Verbind u opnieuw en weet wat er momenteel in het hoofd van al die klanten omgaat. Om vervolgens daar uw marketing op aan te passen. En vergeet niet uw medewerkers. Zij moeten deze verandering dragen. Wees dus eerlijk naar ze en laat zien waar uw als bedrijf staat. Er is in deze moeilijke tijden enorm veel behoefde aan verbondenheid; ook op de werkvloer. En om met Freud te eindigen: hij had ongelijk:  ‘Seks en agressie zijn niet onze sterkste instincten, dat is verbondenheid namelijk. Als je iemand de veiligste weg naar verbondenheid toont, zal hij die zeker nemen (Sue Johnson). ‘

Volgende keer zal ik schrijver over slimme innovaties & goede ideeën. Tot dan!

Reactiemogelijkheid is uitgeschakeld.